Som ni ser pågår grävning och nedläggning för fullt i hela vårt område, Efter denna veckan kommer ett uppehåll på ca 2veckor över jul och nyårshelgerna.
Vi har kommit överrens med Eltel / Skanska att temporärt laga grävarbetet med sk. kallasfalt på matarvägen Västervägen och Kung Östens väg nu innan helgen om vädret tillåter.
Detta för att inte sprida grus och skada huvudvägarna och även bli bättre att köra på.
De övriga vägarna kommer lagas enl ordinarie avtal efter avslutat arbete.
Eltel / Telias plan är att arbetet ska vara klart i början på Februari om vädret tillåter och att det då kommer driftsättas.
I samband med detta kommer Telia att ha en informationsträff för alla medlemmar som vill ha information om respektive tjänster är välkomna.
Telia kommer även gå igenom Erbjudande/Kampanjer som finns.
Hej,
Vet någon om telia kommer med några erbjudanden när det närmar sig färdigt med fibern?
// Tobias
Det brukar dom göra.. mer info kommer inför mötet med telia när fibern är klar. i början på Feb.
Hos mig är det indraget och klart till mätarskåp på utsidan huset.
Finns något datum klart för när resten av dragningen/blåsningen påbörjas in i husen?
// Anders
Det skall se samma ut hos de flesta där 2Grävare varit.. Östergårdsvägen och Lövsångarvägen är undantaget.. Där kommer grävning att komma igång när tjälen släpper.
Enligt Eltel kommer dom att fortsätta med att blåsa in fiber i fastigheterna under tiden .. det verkar som dom skall börja denna vecka och med början på Östergårdsvägen.
Ok…då låter det som de boende på Östergårdsvägen och Lövsångarvägen får försenad leverans? Påverkas vi övriga i vägföreningen i så fall av detta (som bor på andra vägar) eller är det fortfarande ”början av februari” som gäller för driftsättning? Vore väldigt bra om admin eller annan ansvarig kunde uppdatera veckovis på denna sida nu när vi förväntar oss leverans inom kort.
Om inte temperaturen skulle gå upp till 20C och strålande solsken så kommer nog vintern hålla i sig lite till och tjälen med den.
Nu står det ju att deras ”PLAN” är att det skall vara klart men definitivt datum har aldrig nämts. Och då är faktorerna snö,vinter och tjäle förmodligen inräknade i deras felmarginaler.
Men så fort utrustningen till ”stamnätet” är installerad och din fiber finns i fastigheten kan man ringa till telia och beställa vilket abb. som önskas!
Om nu inte detta sker den 1 februari kan vi ju roa oss med tanken att vi fått villafiber installerad för en bra bit under halva priset mot ordinarie pris.. allt detta för att en del medlemmar engagerar sig på sin fritid.
Vi uppdaterar info så fort vi får ny information från Entreprenören och den infaller i ramen av värde för fastighetsägaren.
Hej !
Nu har det varit plus grader i minst en vecka och vad jag kan se så ska plusgraderna fortsätta. Nu ska det väl inte vara några problem med att gräva klart även på Lövsångarvägen och Östergårdsvägen, så att även vi kan få klart med fibern. Tjälen kan det inte vara mycket kvar av, snön har ju isolerat marken.
Hej!
Just nu pågår blåsning och skarvning i det sk stamnätet, sedan kommer de att boka tider med fastighetsägarna för att dra in Microrör i varje fastighet. Även grävningen kommer att starta igen om väderleken håller i sig. Fast just nu påverkar det inte arbetet eftersom så pass mycket installationsarbete i övrigt pågår innan samtliga kommer att vara inkopplade och telestationen utbyggd och klar/ Fredrik
Har varit på semester och därför missade vi info mötet med Telia. Har pratat med grannen och han sa att man fick några papper om beställning så var får man tag på dessa??
Vi kommer att lägga upp blanketten här i PDF format så dom som behöver kan skriva ut och fylla i dom..
Hej
Jag ringde till Telia idag och frågade om vår fiberleverans. När jag ringt tidigare och frågat så har Telia haft ett datum, 12 april angivet. De har också sagt att då vi lagt förhandsbeställning så krävs inget ytterligare av oss, utan de kommer bevaka åt oss och starta igång abonnemanget så snart de i systemet ser att vårt området är driftsatt. För närvarande står inget datum angivet hos Telia utan jag får svar att datum är framflyttat och de hänvisar mig tillbaka till vägföreningen. Därmed ställer jag frågan vidare här.
Vad vet vi? Hur ser tidsplanen ut?
Hej!
Det är först nu vi fått ett startdatum och det är också det enda vi gått ut med, alla andra datum är isåfall Telias butik eller liknande som gissat?, Nu finns ett datum och först då meddelar vi detta, läs fiberinfo. Fördröjningen har berott på att Telia inte har fått fram utrustning till telestationen före nu, då Telia meddelat oss 28/5-2014
när den första förfrågan om fiber kom var det väl inte vägföreningen som var frågeställare, men allt eftersom vekar det som vägföreningen har tagit över allt mer nu när det gäller återställnig av trottoarer lövsångarvägen och tjädervägen , det är väl inte vägföreningens kassa som skall bekosta återställningen av vägar och trottoarer, trots allt är det ju inte alla som har valt fiber
Hej!
Nej precis som vi informerade om på årsmötet så är det Telia som återställer efter all grävning som skett i samband med fiber i området, däremot föreslogs på årsmötet att göra denna upprustningen av dessa trottoarer som redan var påtänkta nu när ”Telia” är med och bekostar viss asfalt.
trottoarerna på lövsångar vägen och Tjädervägen var gåvänliga före fibernedläggningen , det har alltid fungerat väl i detta område varför ta över kommunens sysslor på mark som vi inte äger . återsällningen av vägar och trottoarer skall betalas av dem som valt fiber
Hej!
Vägar och trottoarers standard och underhåll ingår i vägföreningens åtagande.
På årsmötet togs beslut om att iordningsställa trottoarer med ny beläggning och ny kantsten på Tjädervägen och Lövsångarvägen, i samband med att Telia återställer efter fibernedläggning för att hålla föreningens kostnader nere.
All uppkommen kostnad som berör fibernedläggningen bekostas av Telia och beställda parter..
Mvh Styrelsen
Hej !
Var står vi i fiberfrågan?
Verkar lite dött i området, är entreprenören inte igång?
Vilken slutdatum gäller?
Vänligen!
Pelle Cannert
Det har varit problem med bredbandet hela helgen. Boxen har hängt sig, och allt har blivit svart! Jag vet att samma problem har förekommit hos minst ett annat hushåll inom vägföreningens område.
Vad gör föreningen för att trycka på Telia att få en fungerande TV?
Finns det något avtal om tillgänglighet mellan föreningen och Telia? Om så, vad säger det om sådana här frågor?
Föreningen har inget kollektivavtal med Telia och därmed agerar vi inte som mellanhand mellan Fastighetsägare och Telia det enda vi har gjort är att få fiber till vårat område med ett bra pris, sen har dom som vill teckna abonnemang i olika former gjort det utefter eget behov.. därför måste man kontakta Telias kundtjänst. Ring 90200 lämpligast tidigt på dagen eller runt lunch då brukar kötider vara lite kortare.
Eller titta in på http://www.telia.se/privat/driftinformation
Dom har gjort en del arbete i helgen som kanske kan vara svaret.